Georgs yndlingsbeskæftigelse er at observere og registre verden. Han funderer over det, han ser, og finder stor glæde ved de små og nære ting. Han er et kærligt, tænksomt og opmærksomt væsen. Georg kan godt blive ensom, for hans venner forstår ham ikke altid. De spiller bold, leger fange-lege og andre mere fysiske lege. I denne bog finder Georg en løsning, virkelighedens Georg’er skal måske have hjælp til at finde fælles fodslag med omgivelserne. En bog der sætter fokus på ‚nørderi‛ med videnssider, der skitserer en roadmap til dialoger enten med barnet eller som en åbning til at søge efter nye muligheder. Oplagt som åbning til en debat om, hvordan der skabes plads til alle i et fællesskab.
‚Georg Gepard og de nye undersøgelser‛ er den fjerde bog i Gepard-bogsættet.
Opbygning
Alle Gepard-bøgerne tager udgangspunkt i en kendt problemstilling – kreativ tænkning, maskering, perfektionisme, læring som leg og sensitivitet – relateret til det at være højt begavet. Problemstilingen er dog ikke udelukkende kundetegnende for højt begavede børn. Bøgerne starter med en skønlitterær fortælling med masser af genkendelige elementer. Derefter kommer videns-sider til børn og voksne. De intelligente videns-sider tilbyder oplæg til lege, samtaler og refleksion til både børn og voksne.
Om Gepard-bøgerne
Gepard-bøgerne er et sæt bøger, der har hver deres fokusområde: kreativ tænkning, maskering, perfektionisme, læring som leg og sensitivitet. Gepard-bøgerne er højt- og medlæsningsbøger til børn i alderen 2 – 8 år.
Bøgerne vil kunne bruges løbende idet den aktuelle problemstilling kan ændre udseende i forbindelse med skift af kontekst, udvikling og forståelse hos barnet samt viden hos forældre og andre voksne omkring barnet. Gepard-bøgerne bruger de samme karakterer i alle bøgerne og børnene bliver derved bekendt med forskellige perspektiver og udtryksmuligheder for de enkelte karakterer.