”Højtbegavede børn i dagtilbud – Find dem og udfordr dem” er praksisrettet, og de mange og varierede beskrivelser af kendetegn og tilknyttede lige-til-at-gå-til forslag, giver mulighed for at møde det højtbegavede barn, både når det skal udfordres, og når det har brug for ekstra omsorg.
Bogen indeholder bl.a. skemaer og beskrivelserne af, hvor hurtigt de højtbegavede børn udvikler specifikke kompetencer og som noget nyt, hvordan forskellige niveauer af høj begavelse kan komme til udtryk.
Det er muligt at læse bogen fra ende til anden eller med fokus på en bestemt børnegruppe.
Opbygning af bogen:
Der er kapitler for de forskellige tispunkter i de yngste børns liv. Skemaer og beskrivelser, gør det muligt at spotte de højtbegavede børn allerede ved det første møde med nye forældre. I de kommende kapitler beskrives børnene i henholdsvis i vuggestuen og børnehaven. Efter hvert kapitel, er der gode råd til overgangen til det kommende tiden.
Senere i bogen finder du kapitler om diagnoser, træk og præmisser samt differentiering af høj begavelse. Her finder du forskellige måder, hvorpå høj begavelse kan komme til udtryk Sidst i bogen finder du et teoretisk kapitel.
Du finder også et kapitel om den gode kommunikation og samarbejde med både forældre og andre professionelle omkring et barn
To opslagskapitler:
– Overblik over og forklaring på vigtige ord og begreber, der ofte bruges, når man arbejder med højtbegavede børn
– en kort introduktion til de træk, diagnoser og præmisser, der kan gøre det svært for det højtbegavede barn at trives, eller måske gør dig i tvivl om hvorvidt barnet virkelig er højtbegavet!