Valdemar & killingen, lærervejledning & læseplan

af Pia Ryding & illustreret af Lea Hebsgaard Andersen

Valdemar & killingen, lærervejledning & læseplan indeholder:

  • En lærervejledning, der:
    • Giver mulighed for undervisning af det højt begavede barn i klasserummet
    • Sikrer en let og ligeværdig undervisning af det højt begavede barn
  • En læseplan:
    • Sikrer inkludering og differentiering, stort set uden forberedelse
    • Gør det let at finde opgaver til det højt begavede barn
    • Giver mulighed for klasse- og gruppeundervisning

 

220,00 kr.

På lager

Beskrivelse

Når du bruger ‘Valdemar & killingen, opgaver’ alene henvender den sig især til højtbegavede børn og superlæsere, primært i indskolingen. Ved hjælp af lærervejledningen og læseplanen kan du let bruge både bog og opgavehæfte til hele klassen.

Opgaverne varierer progressivt i niveau. Nogle opgaver vil alle kunne arbejde med selv, andre vil der skulle arbejdes med i grupper eller som klasse. Elevene kan blandt andet arbejde med mønstergenkendelse, den naturvidenskabelige metode, sanser og argumentationsforløb, men også at finde ord, tillægsord og skrivning.

Formålet med lærervejledningen & læseplanen er at:

  • Udfordre superlæserne og de højt begavede børn, men også at tilbyde mulighed for at den højt begavede elev deltager i gruppe- og klassesammenhæng. En del af eleverne kan måske læse inden skolestart eller får knækket læsekoden så hurtigt, at deres læseniveau vil være langt over det forventede. Læs-svært bøgerne og tilhørende opgaver er målrettet disse børn.
  • Tilbyde kreative opgaver også enkelte, der ikke har én løsning, men afhænger af hvad den enkelte elevs erfaring, nysgerrighed og erfaring.
  • Muligheder for at arbejde på tværs af fag. Når du arbejder med Valdemar & killingen, kan der let inddrages naturfaglige emner. Udover brugen af den naturfaglige metode, arbejdes der også med hvordan dyr føles og hvor mange dyr og insekter eleven har holdt.

Der vil være opgaver, der ikke handler om et højt intellekt, men fx en interesse for dyr eller en mere taktil nysgerrighed. Opgaverne er designet, så de stadig kan udfordre de højt begavede børn.

Du kan læse (og købe) mere om opgavehæftet her

Opbygning

Du præsenteres først for en kort lærervejledning målrettet det at have de højtbegavede som aktive elever i klassen. Afsnittet afsluttes med liste med praktiske og lige til måder at møde barnet på.

Derefter følger en udførlig læseplan, der samtidig giver rum til dig. Først beskrives, hvordan der kan arbejdes med en elev og oplæsning i klassen. Derefter er trin-for-trin beskrivelser og forslag til opgaverne.

Om LÆS-SVÆRT 

Læs-svært er bøger til børn, der hurtigt og/eller tidligt lærer at læse. Indhold og temaer er i denne serie tilpasset børn i indskolingen, men læsesværhedsgraden er ca. 4. klasse. Læs-svært bøgerne kan også læses højt.

Opgaverne er opbygget, så der tages hensyn til typiske udviklingsmuligheder hos højt begavede børn kombineret med opgaver, der ikke kun udfordrer børnenes intellekt.

Kontakt Pia via piaryding@forlagetsuper.dk, hvis du og/eller dine kollegaer gerne vil have en introduktion til materialet.

Omtale

  • Jeg har afprøvet Valdemar og KIllingen. 2 piger - den ene med sikkerhed HB, og 2 drenge begge HB. fra 2. klasse. De arbejdede med materialet 2x45 min om ugen, hvilket i pigernes tilfælde var perfekt, men drengene skulle nok have arbejdet med det hyppigere, da de mistede interessen, når de skulle stoppe hele tiden. Det var en perfekt sværhedsgrad, men man kunne mærke på dem , at de var vant til at teksterne i deres læsebog var lette, så det at bogen ikke kunne læses på en gang gjorde drengene utålmodige, men samtidig var det mere interessant end det de plejer. Opgaverne i hæftet var rigtig gode. Særligt opgaven med undersøgelsen, hvor drengene lavede en spørgeskemaundersøgelse i hele vores indskoling, gav nogle gode snakke og en matematisk vinkel på opgaverne. Min tanke er at pigerne der er typiske, arbejdsomme dygtige piger, der gør det læreren siger tog opgaven med ro, tog en ting af gangen og arbejdede derudaf. Drengene blev utålmodige, da de ikke oplevede de blev hurtigt færdige. De er ikke vant til at blive udfordret og ting tager tid. - Det er i høj grad også en læring for mig, og noget jeg skal være obs. på for eftertiden. Det er et godt materiale jeg er ret begejstret for, og det er et jeg vil foreslå skolen indkøber til differentieret materiale til vores dygtige elever. Også hvis du får lavet til dine andre bøger. En af de ting jeg bemærkede er formuleringen af opgaverne. Det er opgaveformuleringer de ikke finder i ordinære materialer - påstand, argumentation, undersøg mm. Det giver dem mere ejerskab over opgaverne, fordi deres egen holdning bliver hørt og de kan sætte et personligt præg på opgaverne.Ellen Raahauge, lærer, Nykøbing Falster Realskole

Skrevet af: Pia Ryding
Illustreret af: Lea Hebsgaard Andersen
Udgivelsesdato: 1. august 2024
ISBN: 978-87-974839-7-8
Målgruppe: Indskoling
Sider: 24

 

book-bg
Forudbestil dine favoritter
- bøger til og om læseheste og superlæsere
Forudbestil bøger, som endnu ikke er udkommet, og få leveret så snart vi har bogen på lager. Vi trækker først pengene, når bogen bliver afsendt fra vores lager.
annie-spratt-oOEz7c7V3gk-unsplash (1)
Gå ikke glip af kommende udgivelser
- tilmeld dig nyhedsbrevet
Får besked om de spændende nye udgivelser - der er masser på vej også i 2023

Tilmeld nyhedsbrev