Nedenfor kan du læse om de enkelte hæfter og bogen i rækkefølgen: Valdemar & killingen, opgaver, Valdemar & killingen, selve bogen og Valdemar & killingen, lærervejledning & læseplan.
Om opgavehæftet
Valdemar & killingen, opgaver henvender sig især til højtbegavede børn og superlæsere, primært i indskolingen. Opgaverne er varierede i niveau. Elevene vil blive arbejde med mønstergenkendelse, den naturvidenskabelige metode, sanser og argumentationsforløb, men også at finde ord, tillægsord og skrivning.
Formålet med hæftet er:
- Udfordre superlæserne og de højt begavede børn.
- Få blyanten i hånden og bruge den.
- De kvikke børn skal lære at tænke, gerne så deres tanker ikke løber af med dem, og de selv bliver i stand til at finde svar på en del af deres spørgsmål.
Hæftet er opbygget, så det også tilfredsstiller elever, der har brug for ekstra udfordrende opgaver. Hæftet kan også bruges i hele klassen, se mere om Lærervejledningen & læreplanen ovenfor.
Bemærk, at du også kan købe opgavehæfter uden at få lærervejledningen & læseplanen med, se mere HER
Du finder link til løsningerne på opgaverne her på siden (til højre).
Om bogen
Valdemar & killingen handler om en dreng, der er vild med dyr. Han finder en killing, som han gerne vil have med hjem. Familien har i forvejen en masse dyr, og især mor har sagt nej til flere kæledyr, så da drengen smugler den med hjem, opstår der udfordringer i familien. Bogen sætter blandt andet fokus på travle forældre og svære søskenderelationer.
Se mere om bogen Valdemar & killingen HER
Om Lærervejledning & læseplan
Når du bruger ‘Valdemar & killingen, opgaver’ alene henvender den sig især til højtbegavede børn og superlæsere, primært i indskolingen. Ved hjælp af lærervejledningen og læseplanen kan du let bruge både bog og opgavehæfte til hele klassen.
Opgaverne varierer progressivt i niveau. Hæftet starter med farvelægnings/mønstergenkendelses-opgaver og afsluttes med en nørde-opgave. Nogle opgaver vil alle kunne arbejde med selv, andre vil der skulle arbejdes med i grupper eller som klasse. Elevene kan blandt andet arbejde med mønstergenkendelse, den naturvidenskabelige metode, sanser og argumentationsforløb, men også at finde ord, tillægsord og skrivning.
Formålet med lærervejledningen & læseplanen er at:
- Udfordre superlæserne og de højt begavede børn, men også at tilbyde mulighed for at den højt begavede elev deltager i gruppe- og klassesammenhæng
- Tilbyde kreative opgaver også enkelte, der ikke har én løsning, men afhænger af hvad den enkelte elevs erfaring, nysgerrighed og erfaring er.
- Muligheder for at arbejde på tværs af fag.
Der vil være opgaver, der ikke handler om et højt intellekt, men fx en interesse for dyr eller en mere taktil nysgerrighed. Opgaverne er designet, så de stadig kan udfordre de højt begavede børn.
Se mere om Lærervejledning & læseplanen HER
Om LÆS-SVÆRT
Læs-svært er bøger til børn, der hurtigt og/eller tidligt lærer at læse. Indhold og temaer er i denne serie tilpasset børn i indskolingen, men læsesværhedsgraden er ca. 4. klasse. Læs-svært bøgerne kan også læses højt.
Opgaverne er opbygget, så der tages hensyn til typiske udviklingsmuligheder hos højt begavede børn kombineret med opgaver, der ikke kun udfordrer børnenes intellekt.
Kontakt Pia via piaryding@forlagetsuper.dk, hvis du og/eller dine kollegaer gerne vil have en introduktion til materialet.